• Foto Kaarten Verzamelaar

    Enkele jaren terug zijn we begonnen om op onze site foto kaarten te plaatsen van (oude) band, trio’s, duo’s of solo muzikanten hadden we het idee dat er wel interesse voor zou zijn. Dit bleek want het bezoekers aantal is constant gestegen en we krijgen regelmatig reacties van vooral oud muzikanten die laten weten het te waarderen.  Met de kaarten die we al hadden en die we er bij gekregen hebben, waar we nog steeds erg dankbaar voor zijn, kunnen we nog enkele jaren vooruit.

    Via onze site www.helenas.nl kwamen we in contact met Frans Lindermans uit Brabant en omdat we het heel bijzonder vinden plaatsen we onderstaand artikel op onze site.

    Het artikel is geschreven door Jeroen van de Nieuwenhof en het artikel is eerder geplaatst in het PeelbelangFrans Lintermans

    Frans Lintermans heeft albums vol oude bandfoto’s

    Bij jongeren zullen bandnamen als Lonely Birds en Joy Riders waarschijnlijk niet veel zeggen, maar bij de wat oudere muziekliefhebber roepen ze misschien warme herinneringen op aan vroeger tijden. Bij Frans Lintermans uit Someren is dat zeker het geval. Sinds tien jaar verzamelt hij foto’s, kaarten en ander gedrukt materiaal van bandjes uit de regio.

    “Ik ben niet muzikaal en kan niet dansen, maar ik hou wel van muziek”, vertelt Frans Lintermans uit Someren. “De nummers uit de jaren zestig ken ik allemaal van buiten. Na drie seconden weet ik al welk liedje er gedraaid wordt.”
    Die liefde voor muziek bracht Lintermans ongeveer tien jaar geleden naar een verzamelbeurs, waar hij kaarten van bandjes uit de regio tegenkwam. “Nadat ik wat fotokaartjes had gekocht, ging ik kijken of ik er meer van kon vinden. Zo kwam ik steeds meer orkestjes tegen.”

    Albums vol

    Inmiddels heeft de Somerenaar een aantal flinke foto-albums vol met foto’s, fotokaarten en visitekaartjes van bandjes uit Deurne, Asten, Someren en omgeving. “Ik denk dat ik nu ongeveer 2000 kaarten en foto’s heb, van ongeveer 1000 bandjes. Daarvan probeer ik allemaal uit te zoeken wie erin meegespeeld hebben en of er nog meer informatie over te vinden is. Ik vind het zo leuk om te horen welke verhalen er achter al die bandjes zitten. Vroeger waren er best veel orkestjes die maar een paar jaar hebben bestaan. Er werd dus nogal eens gewisseld van muzikanten. Alleen al het uitzoeken wie er allemaal in die bandjes zaten, is al veel werk.”
    Hoewel Lintermans’ hobby begon op een verzamelbeurs, krijgt hij de meeste kaarten en foto’s via via. “Als ik nu naar een optreden ga, vraag ik altijd of de bandleden nog kaarten hebben. Ik krijg vaak de opmerking: ‘Verzamel je die? Ik heb thuis nog wel kaartjes liggen waar ik niets meer mee doe.’ Maar er zijn ook muzikanten die niets meer hebben en hier nog eens komen kijken naar foto’s van hun eigen orkest. Vaak weten zij dan weer mensen die nog wel kaarten of foto’s hebben. Regelmatig liggen er weer foto’s in de brievenbus. Ze kennen me inmiddels overal”, aldus de verzamelaar.

    Zwart-witkaarten

    Het meest trots is Lintermans op de zwart-witkaarten van begin jaren zestig. “Toen begonnen die dans- en amusementsorkestjes. Halverwege de jaren zeventig hielden ze vaak weer op toen de discomuziek kwam.”
    Toch houdt het voor de Somerenaar niet op bij de jaren zestig en zeventig. Ook foto’s van de bandjes van nu zijn welkom. “Vaak zie ik dat vader vroeger in een orkestje zat en zoon nu ook muzikant is geworden. Van wanneer de foto’s zijn, maakt me niet uit. Ik blijf bezig. Elke dag blader ik wel een keer door een van mijn albums. Of ik kijk of ik iets op internet kan vinden over een bepaalde groep.”

     Op zoek

    Lintermans is onder andere nog op zoek naar kaarten van de Hunting Strings uit Helmond en de Lonely Birds en de Black Boys uit Deurne. “Maar er zijn vast ook nog bandjes waarvan ik niet eens weet dat ze hebben bestaan.”

    Mochten er lezer zijn die kaarten van band thuis hebben liggen en u wilt ze kwijt stuur dan even een mail naar helenas@gmail.com dan nemen wij contact met u op en zorgen wij dat ze bij Frans terechtkomen.

     

  • Slim

    Rijdt een Arabier op zijn kameel, met zijn vrouw tien meter voor hem.Drie oude, wijze Arabieren zien het hoofdschuddend aan. Een van de oude mannen vraagt aan de man: “Waarom laat je jouw vrouw voor je, want in de Koran staat dat ze tien meter achter je moet rijden!”

    “Dat is wel zo”, zegt de Arabier, “maar toen Mohammed de Koran schreef waren er nog geen bermbommen”

  • Choice

    Deze week de band Choice op de voorgrond. Deze band kwam uit De Lutte en omstreken. Wie de muzikanten zijn weten we helaas niet maar daar kan vast een lezer van deze site meer over vertellen. Alle reacties zijn van harte welkom op helenas@gmail.comChoice 1a

  • Hond met voetbalwijsheid

    Er zit een man bij de wedstrijd feyenoord-ajax.De man heeft een hondje bij zich, de hond heeft een feyenoord-pet op en eun feyenoord-das om.
    Iemand die naast de man zit,zegt : “Wat is dat voor een hond?”. De man zegt “Mijn hond is helemaal gek van “feyenoord. Als feyenoord 1-0 scoort blaft de hond 1x en maakt 1 salto achterover”.
    De andere man kijkt erna en denkt van krijg nou wat. Als feyenoord 2-0 scoort, en de hond 2x blaft en 2x 1 salto achterover heeft gemaakt, vraagt de andere man “Nou moet jij me eens zeggen wat hij doet als ajax scoort”.
    “Da’s een heel ander verhaal”,zegt de man, “Dan maakt hij namelijk een 3 dubbele salto met dubbele schroef”.
    De andere man zegt: “vooruit of achteruit?”, waarop de man antwoordt: “Dat ligt eraan hoe ik hem RAAK

  • De Zwaogers

    Het duo “de Zwaogers” uit de Achterhoek. Aan de foto te zien kunnen we ons voorstellen dat een avond die werd verzorgd door Jopie en Teuntje veel gezelligheid teweeg bracht.De Zwaogers 1a De Zwaogers 1b

  • Lotto geluk

    Een man vraagt aan zijn vrouw: “Wat zou je doen als ik een prijs in de Staatsloterij gewonnen had?” Antwoordt ze: “Ik zou de helft opeisen en je dan verlaten, want ik ben je meer dan zat.”
    “Fantastisch,” zegt hij, “ik heb 12 euro gewonnen, hier is 6 euro – En nou opgeflikkerd!!!!”

  • Balloon

    De week het trio Balloon op de voorgrond. Helaas weten we niet wie de muzikanten zijn maar er zullen vast lezers zijn die ons dat kunnen melden op: dehelenas@gmail.com

    Na onze oproep kregen we een mail van Frans Lintermans die ons liet weten dat de muzikanten zijn:  Ad …….?, Rob van Goethem en René  Raaymakers uit Veghel – Uden
    Balloon  1a Balloon  1b

  • Rapport

    Jantje komt thuis met een slecht rapport.
    “Voor zo’n rapport lijkt een flink pak slaag wel op zijn plaats!” zegt vader boos.

    Jantje antwoordt:

    “Dat lijkt me een goed idee, pa. Ik weet wel waar de meester woont.”

  • Countrykwartet

    Op herhaling het Countrykwartet uit De Lutte. Voor bruiloften was deze onderstaand viertal beschikbaar en bij dansavonden noemde de band zich Country en werden er 2 muzikanten bij aan getrokken. Van onderstaande foto kennen we Appie Koop en Manfred Kempe. De 2 andere namen weten we niet.

    Country Quartett 4b Country Quartett 4c

  • Shit

    Jack ging met z’n vriend Bob skiën. Ze namen Jack’s busje en reden noordwaarts.Nadat ze enkele uren gereden hadden kwamen ze in een verschrikkelijke sneeuwstorm terecht, dus stopten ze bij een nabij gelegen boerderij en vroegen de jonge aantrekkelijke dame die de deur opende of ze konden overnachten.

    ‘Ik ben me ervan bewust dat het buiten slecht weer is, maar ik ben onlangs weduwe geworden,’ zei ze. Ik ben bang dat de buren zullen praten als ik jullie in mijn huis laat overnachten.’

    ‘Wees gerust’, zei Jack. ‘ We zijn blij genoeg om in de schuur te mogen slapen. En als het weer verbetert zullen we bij dageraad  vertrekken. De dame stemde in en de twee mannen gingen naar de schuur waar ze de nacht doorbrachten. De volgende ochtend was het weer opgeklaard en ze gingen verder op weg.

    Ze genoten van een fantastisch skiweekend. Maar 9 maanden later kreeg Jack onverwacht een brief van een advocaat. Het duurde enkele minuten voor hij het begreep, dat het van de advocaat van de aantrekkelijke dame was, die hij tijdens het skiweekend ontmoet had . Hij ging bij zijn vriend Bob langs en vroeg: ‘Bob, herinner je je aan die knappe weduwe van die boerderij waar we 9 maanden geleden tijdens ons skiweekend verbleven?’ ‘Ja’, antwoordde Bob. ‘Euh, ben je die nacht toevallig opgestaan en naar het huis gegaan om haar te bezoeken?’ ‘Wel, euh, ja’, zei Bob een beetje verlegen dat hij betrapt was. ‘Ik moet toegeven dat ik dat gedaan heb.’ ‘En heb je mijn naam in plaats van je eigen naam gebruikt?’ Bob’s gezicht werd vuurrood en hij zei: ‘Tja, kijk, het spijt me, vriend. Ik ben bang van wel. Waarom vraag je dat?

    ‘Ze is net gestorven en heeft me alles nagelaten.’