Harm oet Riessen

Harm Agteresch alias Harm oet Riessen (Rijssen, 20 april 1943 – aldaar, 17 februari 2011) was een Nederlands komiek. In de jaren zeventig verkreeg hij vooral in Oost-Nederland bekendheid door zijn shows, die vooral conferences en liedjes bevatten, doorspekt met clownesk gedrag. Bij RTV Oost werkte hij mee aan diverse programma’s. Zijn radioprogramma Harms Farms werd al sinds 1984 uitgezonden. Ook schreef hij wekelijks een column in het Rijssens Nieuwsblad.

Agteresch liftte in de jaren zestig regelmatig op zijn klompen door Europa. Hij verdiende zijn geld met ‘optredens’ met voor het publiek onverstaanbare liedjes, tapdansen en een clownsnummer. Hier legde hij de basis voor zijn latere artiestenbestaan. Hij werd mede-heroprichter van de Rijssense Revue, schreef in de jaren zeventig teksten en trad ook zelf op in deze tot in de verre omtrek populaire revue.

Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig ging hij solo toeren en werd hij beroepsartiest. Voor RTV Oost maakte Harm ook televisie, zoals de programma’s Harms Locafarantara, Harms Escortservice, Harm & Herman (de hond van Harm). Rode draad in deze programma’s was het opzoeken (per fiets, of met de Ford Escort) van bijzondere ‘gewone’ mensen en met hen te ‘ouwehoeren’.

Ook was Agteresch bijna 25 jaar verbonden met de zaterdag op Radio Oost. Hij presenteerde elke zaterdag van 10.00 uur tot 12.00 uur de Harms Farms. April 2010 nam Agteresch afscheid van zijn luisteraars.

In augustus 2010 werd bij Agteresch longkanker geconstateerd. In een openhartig interview bij TV oost in januari 2011 was hij nog tamelijk laconiek over zijn ziekte. Hij grapte; “ik rook nog twee aanstekers in de week”. Op 17 februari 2011 overleed Agteresch, 67 jaar oud.

Bron: Wikipedia

Similar Posts

  • Free Time

    De band “Free time” deze week in de schijnwerpers. Volgens ons kwam de toetsenist Hans uit Albergen maar helaas zijn we zijn achternaam vergeten. Ook de andere namen kennen we helaas niet, maar als u ons de namen kunt geven dan horen we het graag.FreeTime 3a FreeTime 3b

     

  • Brihado’s

    Onderstaand verhaal is ons toegezonden, en wij willen het graag plaatsen.

    In het midden van de jaren 60 kennen vele jonge muzikanten elkaar van bezoeken aan de muziekwinkel van Huigens in de Nieuwstraat te Hengelo. Daar worden de meeste muziek instrumenten gekocht. In  die tijd besluiten drummer Hans Harmsen en toetsenist Dolf Severein om een band op te richten. Al snel  in 1966 komt basgitarist Johnny Beck erbij en sologitarist Brian Sprukkelhorst maakt de groep compleet.  De naam van de band The Brihado’s wordt gevormd door de eerste letters van de voornamen Brian, Hans en Dolf. Zowel  Johnny als Brian zijn afkomstig uit de Hengelose band The Funny Faces. De nummers oefenen ze in de kapperszaak aan de Industriestraat bij Dolf Severein. Het zijn bekende Engelstalige hits van  The Hollies, The Kinks, The Cats en andere top 40 nummers. Ze treden een aantal keren op in de regio zoals bij De Kul in Denekamp maar ook in de dansschool  De Bokdams in Hengelo.  Ze horen dat de opbrengsten van een optreden in Duitsland veel hoger zijn en besluiten om zich meer op Duitsland te richten. Tot 1970 is de band daar dan ook hoofdzakelijk  te vinden. In de loop van 1969 wordt de band gevraagd om een dinsdagavond voor te spelen in De Kul in Denekamp. Er moeten ook Duitstalige nummers bij. De Diamond Stars, vaste band bij De Kul, de Klengola Stars en anderen komen luisteren. The Brihado’s worden geboekt  en treden vervolgens met grote regelmaat op in Denekamp. Vanaf dat moment wordt de top 40 muziek uitgebreid met dansmuziek. De band krijgt grote bekendheid  en treedt regelmatig op bij De Kei en Kothman in Oldenzaal, bij Hotel Royal in Hengelo, Mensink in Reutum en vele avonden bij Bruins in Saasveld en andere dancings. Ook worden The Brihado’s veel gevraagd bij carnavalsfeesten in de hele regio. Bij de opbouw valt Hans van het glad geworden podium tijdens het carnaval bij Roord en breekt zijn been. Snel wordt een andere drummer geregeld, maar de volgende avond speelt Hans met gebroken been “gewoon” weer mee. Tijdens een carnavalsavond bij De Kul host de hele meute zo hard en vaak tegen het podium dat het complete drumstel van het podium glijdt. In de vakantieweken in die jaren spelen The Brihado’s bijna iedere avond in De Kul. The Cats zijn in die weken één van de attracties. The Brihado’s verzorgen de rest van de avond, maar spelen ook nummers samen met The Cats. Dus twee bands tegelijk op het podium. Dat gebeurt ook tijdens een optreden van The George Baker Selection . Bij een optreden in Zuidlaren krijgt één van de bandleden aan het begin van de avond ruzie met zijn vriendin. Die loopt boos de zaal uit en keert niet terug. Midden in de nacht, als ze willen wegrijden met de grote Hanomag-bus, vinden ze haar slapend op een deken onder de bus. Dat had ook verkeerd kunnen aflopen. In 1973 wordt de band geboekt door Theaterbureau Ben Lukker, die voor veel optredens in Friesland en Drenthe zorgt. Zo ook tijdens de autoloze zondagen van november 1973 tot januari. Benzine is alleen verkrijgbaar met benzinebonnen en je mag niet rijden van zaterdagnacht tot zondagavond zonder een speciale vergunning. De boetes zijn heel hoog. Maar de band heeft een ontheffing en rijdt op zondagnachten met hun grote bus over lege wegen van Friesland terug naar Hengelo. Ze worden op die lange ritten nooit gecontroleerd. Maar als ze in die tijd optreden in een nachtclub in Almelo worden ze ‘s-nachts rond 5 uur op de korte rit naar Hengelo 6 keer aangehouden. Gelukkig kun je in die jaren tot diep in de nacht nog op één plek wat te eten krijgen. Dat is in Hengelo bij de cafetaria van de broers Kölner aan de Bornsestraat. De cafetaria is op slot, maar als je hard op de ruit klopt mag je naar binnen. Dat weten bijna alle bands uit Twente en regelmatig zit het propvol met muzikanten van Teach-In, The Buffoons en anderen. Veel sterke verhalen doen de ronde. Ook The Brihado’s kennen in de jaren 70 vele wisselingen in de samenstelling van de band. Ze hebben gespeeld tot 1978. Daarna hebben enkele leden de groep Jet-Set gevormd. Hans Harmsen speelt al jaren in dansorkest/partyband “Veur De Lol”. Bertus Lansink speelt momenteel in “Fluitje van een Cent”. De anderen, Dolf Severein, Freddy Stuiffenberg, Brian Sprukkelhorst  en Leo Loesman zijn overleden.

    Onderstaande personen hebben door de jaren in Brihado’s gespeeld:

  • Jan & Kjeld

    Jan & Kjeld is een Deens banjoduo dat populair was rond 1960. Het zong voornamelijk Duitstalige covers van bekende liedjes, maar is vooral bekend van de hit Banjo Boy.

    Kjeld Wennick werd op 3 februari 1944 geboren in Gränna in Zweden en zijn broer Jan op 27 juli 1946 in Kopenhagen. Kjeld leerde al op jonge leeftijd banjo spelen en trad vanaf 1954 samen op met zijn vader Svend. Jan ging vaak met hen mee en leerde ook banjo spelen. In 1956 verving Jan zijn vader en werd het duo Jan & Kjeld gevormd. Bij optredens stond Jan altijd rechts, omdat hij linkshandig was (anders zouden de halzen van de banjo’s tegen elkaar stoten). Er was voor hem daarom een linkshandige banjo gemaakt. Jan & Kjeld namen deel aan talentenjachten en traden op voor radio en televisie, waardoor ze in korte tijd bekendheid verwierven in Denemarken en West-Duitsland. In die tijd namen Jan & Kjeld hun versie van het nummer Tom Dooley op, dat toen net populair was in de versie van het Kingston Trio. In 1959 kreeg het duo een platencontract bij Ariola. Pas met de Duitstalige opvolger Banjo Boy braken de tieners definitief door. Dat nummer haalde in Nederland de top 5 en werd in Duitsland een nummer 1-hit. Zelfs in Engeland en Amerika werden het bescheiden hitjes, wat bijzonder is voor Duitstalige nummers.                                                          (Bron Wikipedia)

  • Remix Partyband

    Vandaag het derde en laatste verhaal van Dinand Leferink, en dit keer over de Remix Party Band

    Remix Partyband

    Markelo – Midden jaren 2000 besloten Han Overmaat en Fred Brunnekreef na wat omzwervingen na het stoppen van Dansorkest TSM weer een band op te richten. Maar dan kleinschaliger en gericht op strikt danstempo en uiteraard sfeer en gezelligheid. Korte tijd later vroeg bandleider Han Overmaat aan Dinand Leferink om de plek van Percussionist en zanger in te nemen. De band moest nog op zoek naar een zangeres. Dinand kende de regionaal bekende zangeres Martine Suerink uit Diepenheim en zo was de formatie bijna rond. Want ook de bekende gitaarvirtuoos en uitstekend zanger Ben Rondhuis (‘Jij bent veel te mooi’) voegde zich korte tijd bij de band, die al snel razend populair werd op bruiloften, partijen, maar zeker ook de bekende dansavonden voor gehuwden en alleenstaanden in o.a. Haaksbergen, Drachten en Ommen. Fred koos jaren later om te stoppen als actief muzikant in bands en Dinand ging op de solotour tot op de dag van vandaag onder de artiestennaam ‘Kappie’. Bandleider Han en zangeres Martine zijn nog steeds actief als duo of trio aangevuld met een percussionist. Zij zijn nog steeds succesvol en veelgevraagd op uiteenlopende festiviteiten als bruiloften en dansavonden.

    Remix Partyband – Dansvloeren vol sfeer en muzikaliteit

    In het midden van de jaren 2000, een periode waarin het muzikale landschap zich snel ontwikkelde richting compacte en sfeervolle live-acts, besloten Han Overmaat en Fred Brunnekreef – beiden doorgewinterde muzikanten met een verleden in het legendarische Dansorkest TSM – de handen opnieuw ineen te slaan. Hun missie was helder: een nieuwe band vormen, kleinschaliger van opzet, maar met een onverminderde focus op strak danstempo, sfeer en gezelligheid. Zo ontstond Remix Partyband. Kort na de oprichting vroeg bandleider Han Overmaat aan Dinand Leferink (oud TSM lid) om de rol van percussionist en zanger op zich te nemen. Dinand bracht niet alleen ritmisch vuur in de band, maar ook vocale veelzijdigheid. De bezetting kreeg verdere vorm toen Dinand de bekende zangeres Martine Suerink uit Diepenheim wist aan te trekken – een naam die al furore had gemaakt in de regionale muziekwereld. Daarmee was het muzikale hart van de band bijna compleet. Bijzondere match was er met name in de duetten met Martine en Dinand die veel succes oogsten.

    De laatste sleutel tot succes kwam in de persoon van Ben Rondhuis – een virtuoos gitarist en zanger, bekend van het nummer “Jij bent veel te mooi”. Zijn komst gaf de band een extra impuls. Al snel groeide Remix Partyband uit tot een graag geziene act op bruiloften, besloten feesten en de populaire dansavonden voor zowel gehuwden als alleenstaanden. Plaatsen als Haaksbergen, Drachten en Ommen vormden het decor voor vele geslaagde optredens waarin dans, sfeer en herkenbare muziek centraal stonden. In de jaren die volgden besloot Fred Brunnekreef zijn actieve carrière als bandmuzikant te beëindigen. Dinand Leferink sloeg vervolgens een andere muzikale weg in en ging solo verder onder de artiestennaam Kappie, een naam die tot op de dag van vandaag nog op menig affiche prijkt.

    Bandleider Han Overmaat en zangeres Martine Suerink zijn inmiddels als duo – en regelmatig als trio met percussionist – nog altijd actief. Hun optredens blijven onverminderd geliefd en vormen het muzikale hoogtepunt op talloze bruiloften, dansavonden en festiviteiten, waar het publiek nog steeds geraakt wordt door hun muzikaliteit en warme uitstraling.

  • Driftwood

    Driftwood staat deze week in de schijnwerpers. Van deze band uit Almelo is ons weinig bekend, dus als er lezer zijn die informatie voor ons hebben dan horen we dat graag op helenas@ziggo.nl
    Driftwood 1a Driftwood 1b

  • Eastlanders

    Deze week staan de “Eastlanders” centraal op onze site. Deze band speelde in de zeventiger jaren bij Roord in Oldenzaal de dans avonden waar onder getekende graag ging luisteren als dat mogelijk was. Ook heeft deze band vaak de muzikale omlijsting verzorgd bij dans wedstrijden. Deze foto en nog ca 165 andere foto’s hebben we vorige week gekregen via Gerard Wigger. Gerard had op zijn beurt de foto’s gekregen van Graads oet Riessen. Zeker 150 foto’s hadden we nog niet in ons bezit waardoor we deze site nog zeker 3 jaar elke week kunnen vullen met een andere foto. Ook van Marinus Bekkink hebben we de laatste tijd foto’s gekregen en met alle foto’s die we krijgen zijn we bijzonder blij en een welgemeend dank je wel is daarvoor zeker op de plaats.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *