The Little Stars
Deze week een foto van The Little Stars uit Roozendaal. Deze band moet zeker niet verwisseld worden met The Little Stars uit Langeveen die in 1967 zijn begonnen.
Deze week een foto van The Little Stars uit Roozendaal. Deze band moet zeker niet verwisseld worden met The Little Stars uit Langeveen die in 1967 zijn begonnen.
Een trio uit Hengelo en omgeving staat deze week in de schijnwerpers. Als U weet wie de muzikanten zijn dan horen we dat uiteraard erg graag.
Deze week kreeg ik van Jos Jambor een mail waarin hij schreef dat hij genoot van onze site.
Verder schreef Jos dat enkele muzikanten ons onlangs waren ontvallen waaronder Rudy Bakker die vroeger in het Stardust Quartet gespeeld had en dit laatste wist ik niet. Daarom deze week een foto (gekregen van Jos) van deze band die succes hadden in de jaren 60 en begin 70. De andere leden van de band waren G.Veltman (zang,saxofoon,clarinet,fluit) , B.Vasterik (zang, drums, tam-tam’s) en Herman Leusenkamp-Oldenzaal (zang, elec.orgel, accordeon,vibrafoon).
De andere namen die hij me noemde die overleden waren zullen z.s.m herdacht worden op deze site.
Nogmaals een foto van “The Little Stars” uit Langeveen. Dit maal in de bezetting waarbij Johan Verenjans de band had verlaten en Jan Pot de plaats had ingenomen. Op de foto van links naar rechts Jan Pot, Gitarist en Zang; Gerrit Schuurman, Orgel en Zang, Ria Schuurman-Pierik, Basgitaar en Zang en Betsie Egberts, Drums en Zang.
Deze week een foto uit 1962 van het Combo Alma Loorbach uit Leek. Mocht u meer informatie over dit combo weten dan horen we dat heel graag.
Bruno Siegfried Majcherek (Heerlen, 3 januari 1936) is een volkszanger van Poolse afkomst (zijn ouders waren Pools), die opgegroeid is in Heerlen. Sinds 1952 treedt hij regelmatig op, met name in Zuid-Limburg. Hij treedt meestal op met zijn eigen orkest: Bruno Majcherek und die Regento Stars.
Omdat Otto de trompettist een trompet heeft van het merk Regento besluiten ze zich Regento Stars te noemen en om de optredens nog wat spannender te maken worden er sensuele Poolse en Duitse tango’s ingestudeerd. Deze waren in de jaren twintig en dertig zeer populair in het nachtleven van Berlijn, Wenen, Boedapest en Warschau, maar werden door de warren van de oorlog en zijn gevolgen in vergetelheid geraakt. Er wordt ook geëxperimenteerd met wat dubbelzinnig teksten om het enge lichaamscontact van het tangodansen nog wat spannender te maken en behalve muziek ook grappen naar het publiek over te brengen. De zuid Limburg pastoors en andere katholieke geestelijken vinden het onzedig, waarschuwen hun parochie er voor in de preek of spreken zelf de orkestleden er op aan. De orkestleden kennen door hun migranten afkomst en de de oorlog de hypocrisie van de katholieke kerk en laten zich niet intimideren. Bovendien vindt de uitgaande jeugd hun muziek fantastisch spannend en de mening van het publiek is dan ook doorslaggevend om er mee door te gaan. Een platenvertegenwoordiger uit Amsterdam die tijdens een optreden komt luisteren, verstaat weliswaar niets van wat er gezongen wordt maar merkt aan de reactie van het publiek dat de muziek bijzonder is en regelt snel een platencontract met de Amsterdamse Tivoli platenmaatschappij. In een geïmproviseerde platenstudio worden de liedjes Laila (tango) en Lugano (langzame wals) opgenomen in het Nederlands, maar omdat het Limburgs accent moeilijk verstaanbaar is wordt er ook een versie in het Duits opgenomen en dit wordt eerst een groot succes in Zuid Limburg, waar men het orkest kent van vele optredens. Later dringt het succes ook door tot alle uithoeken van Nederland.
Wilt u meer weten over de Regento stars kijk dan op www.brunomajcherek.nl/