After All

De Enschedese band After All werd in 1972 opgericht door toetsenman Fred Fähnrich (Ex Libris), Fred vond in Henk Zweers ( Ronal Four) zijn drummer en in Eddy Becker een bassist. Toegevoegd werd zanger Gerrit Trip (Highway’61 en Strange Fruit) op gitaar. Even later traden saxofonist Johnny Ekkelboom en zangeres en violist Jeanet Fähnrich ( Mother of Pearl) toe. In deze bezetting scoorden ze platencontracten bij ERC en Negram wat uitdraaide op een nummer 1 hit met If You Need Me in Zuid-Afrika. Ze legden de basis voor een langdurig succesvol bestaan. Begin ’74 werden Fred en Johnny echter vervangen door toetsenman Ben Hesselink ( Mother of pearl) en Ipo Oosterhuis (o.a. HUN en Faghm). Begin ’75 verlieten Jeanet en Ipo After All, waardoor Trip, Zweers, Becker en Hesselink met zijn vieren een jaar doorgingen. Om toch weer iets veelzijdiger te kunnen zijn werd in ’76 saxofonist Chris Broer aangetrokken. Bij After All heeft zoals het een Enschedese band betaamde iedereen gezongen. Niemand ontsprong die dans. Na medio 1975 vonden de optredens merendeels plaats in Duitse discotheken, dancings en feesttenten. Het repertoire bestond voornamelijk uit top-40 nummers. In 1978 ging Gerrit Trip naar Teach In en werd vervangen door Willie Versteeg (Balance en Pickwick). Kort daarna vertrok ook Ben Hesselink. Langzaam werd After All steeds meer een Duitse band en werd het steeds meer aan het Twentse zicht onttrokken. Een opvallend succes had After All met de door Gerrit Trip gezongen singles If you need me, een cover van een Wilson Pickett nummer en Help me my love, geschreven door Shuffle Henk van de Heuvel. Met deze singles stond de band in totaal 33 weken in de Zuid Afrikaanse nationale top-20. If you need me stond er zelfs 7 weken op de eerste plaats. Help me my love schopte het tot de derde plaats. After All heeft in verband met de apartheid nooit in Zuid Afrika opgetreden.

Toen If you need me in Zuid-Africa een hit werd, werd men hier in Nederland wakker en moest After All het nummer maar eens in een echte studio met een echte producer opnemen, vond men. Die echte studio werd EMI in Haarlem/Heemstede waar Cor Aafting de labelmanager was. In die tijd zijn daar ook Help me my love en My Girl met als B- Kant For all The Friends opgenomen. Ongeveer een jaar later kwam Roy Beltman in beeld die ook BZN als producer onder z’n hoede had en dit nog jaren zou blijven doen. Met Roy Beltman werden Hitshot (een compositie van Klaas Dikken) en Tupolev opgenomen. Tupolev is overigens geschreven door Ilja Gort. Ja, die, de Nederlandse huiswijnboer in Frankrijk. De leadzang in voornoemde nummers was van Gerrit Trip ( later ook Teach In en Trip to Trip). In de jaren ’80 werd er voor een Duitse maatschappij nog een versie van Callow la vita opgenomen die werd gezongen door drummer Henk Zweers. Tussen 1975 en ’80 zorgde Lute Mansveld op het podium vaak voor de komische noot.

Meer informatie is te vinden op poparchieftwente.nl

Similar Posts

  • Het Melody Combo

    Het Melody Combo uit Albergen deze week in de schijnwerpers. Deze band heette in het begin The Blue Stars maar ook in Losser  was in die tijd eenn band actief die ook The Blue Stars heetten. Of het hier mee te maken heeft is ons niet bekend maar misschien kan een van de lezer ons hierover uitkomst geven. De namen van onderstaande muzikanten zijn: Gerrit Oude Elberink, Joop Velthof, Tonnie Degger en Jan Oude Elberink.

    The Blue Stars - Melodie Combo 2aHet Melody Combo 1a

  • Naamloos??

    Deze week hebben we weer een foto waarvan de naam van de band ons onbekend is. Mocht er iemand zijn die de naam weet dan horen wij dat uiteraard heel graag.  Bij uitzondering plaatsen we dit keer ook de achterkant van de kaart om alle informatie die we hebben te plaatsen. 

  • De Helena’s

    Op 09-11-1972 hebben wij als Helena’s een bruiloft van muziek voorzien bij  Café Restaurant Tibbe in Harbrinkhoek. 25 Jaar geleden hebben we weer op het feest van het zelfde bruidspaar gespeeld en afgelopen week hebben we ook weer de muziek verzorgd op de 50 jarige bruiloft van Gerrie en Gerard. Hoe bijzonder is dat als band. Volgens het bruidspaar en de bezoekers was het een heel gezellige feest bij Café Restaurant Rouwers in Agelo. Uiteraard sluiten wij als Helena’s ons daar graag bij aan.

    Wij wensen het Bruidspaar nog vele jaren toe in de best mogelijke gezondheid en wie weet ……

  • De Helena’s

    De laatste puntjes worden op de I gezet, want over 5 weken gaan we voor “de Helena’s Final Tour” weer naar Tirol in Oostenrijk. Met 2 bussen vol Fans gaan we op zondag 23-06-2024 weg en komen 29 -06-2024 hopelijk allemaal gezond weer naar ons mooie Twentse land terug.

  • Twilight

    Uit de omgeving Markelo kwam Twilight. Indien u meer over deze formatie kunt vertellen dan horen wij dat graag van U. Gegevens kunnen gestuurd worden naar dehelenas@gmail.com
    Twilight 1a Twilight 1b

  • Gemini

    Deze week het trio “Gemini” uit Enschede als blikvanger op deze site. De bezetting bestond uit Herman Lippinkhof, Wim Hietbrink en Riny Pleysier.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *